Innan man börjar med bygget av ens hemsida så kan det vara bra att fråga sig vilken källa man kommer använda sig av för att attrahera till sig nya användare. Kommer detta vara sociala medier eller möjligtvis via olika sökmotorer — oftast Google? Om det sistnämnda är fallet så kommer denna artikeln vara av nytta. Här ska vi tackla några viktiga saker att tänka på innan man börjar bygga sin hemsida med hänsyn till sökmotoroptimering.
Välj ett snabbt webbhotell
Det första man bör göra, eller tänka på, är det webbhotell man väljer för att bygga sin hemsida på. Marknaden erbjuder många webbhotell idag där några är:
- Loopia
- Binero
- One.com
- FS Data
- Miss Hosting
För att nämna några. Just i Sverige kan man hitta oerhört många webbhotell att välja mellan där de flesta är lika bra och den största skillnaden är just användarpanelen — d.v.s den kontrollpanel du som administratör kommer att använda dig utav. Här är skillnaderna lite större. Trots att du får nästan lika mycket för pengarna så är skillnaden på en bra kontrollpanel och en dålig kontrollpanel väldigt viktigt vad gäller tidsbesparing som administratör eller effektivitet när man bygger sin hemsida.
Loopia kritiseras ofta här för att ha en något utdaterad kontrollpanel vilket innebär längre väntetider mellan olika knapptryck för administratören och därmed längre tid för att genomföra samma sak man hade kunnat genomföra hos andra webbhotell på bara några sekunder. Loopias tekniska sida är fullt uppdaterad dock så är deras kontrollpanel något utdaterad men kommer säkerligen att förbättras någon gång snart.
Bygg din hemsida på rätt sätt
När webbhotell väl valts och du känner dig nöjd med ditt val så är det bara att gå vidare med att bygga själva hemsidan. Här finns det många saker att tänka på som kan vara avgörande när det kommer till SEO (Search Engine Optimization — m.a.o sökmotoroptimering) för just din hemsida. Det absolut första man ska tänka på är valet av plattform. WordPress är världens största och populäraste plattform i dagsläget och är oftast den plattform de flesta använder sig utav när de bygger sina hemsidor — dock så har marknaden många fler att erbjuda. Allt enligt det man önskar som utvecklare.
För lite frihet och möjlighet att redigera underliggande kod, m.m, så är nog WordPress det självklaraste valet. För den som önskar starta en webbutik så kan Shopify (som underlättar en hel del kring allt möjligt) vara ett bra val att överväga. För den som inte riktigt behöver ha tillgång till underliggande koder eller dylikt så kan Wix vara en bra plattform att prova.
Oavsett vilken du väljer så är det viktigt att plattformen är snabb och ger dig kontroll över hur du redigerar hemsidan. Plattformen måste också vara snabb så att hemsidan inte tar lång tid på sig att ladda. Har man löst dessa två problem så är man halvvägs där vad gäller bra SEO.
Därefter är det upp till en själv och den kunskapen man besitter om ens hemsida kommer att lyckas SEO-mässigt eller inte. Här ändras saker och ting hela tiden så det gäller att hålla sig uppdaterad och eventuellt höra med en SEO byrå, som till exempel David Hällström, som kan hjälpa en med allt som har med SEO att göra.
SEO omfattar inte bara den tekniska biten bakom hemsidan utan även innehållet man skriver, länkarna man bygger och mycket mer. Så har man byggt en bra grund för en hemsida som kommer att klassas som ”bra” i Googles ögon rent tekniskt så är det därefter en sökmotoroptimeringskonsult man bör höra med för att lösa resterande delar. Kontakta olika SEO-byråer och se om du kan ta nästa steg vad gäller just din hemsidas SEO arbete.