Planerar man att starta en ny hemsida så tittar man med största sannolikhet på andra hemsidor och försöker dra till sig inspiration på hur man själv bör designa sin nya hemsida och väljer man att inte gå via en professionell designbyrå kan denna process bli mycket långdragen och tidskrävande. Nya hemsidor följer numer dock många normer och dessa normer kan man spara en massa tid genom att helt enkelt själv också följa. Vill man därefter utmärka sig kan man alltid ändra på saker längre fram och undvika att lägga ned tid och älta över detaljer i uppstartsfasen.
Nummer ett
I väldigt få fall behövs inte ett sidhuvud högst upp på hemsidan. Alltså—i nästan alla fall berikas och gynnas ens hemsida av att ha ett sidhuvud högst upp på hemsidan och här ska användaren och besökaren med väldigt få ord och enkla steg komma till skott mycket snabbt.
Vad är det din hemsida avser erbjuda kunden? Är det en tjänst som säljes på hemsidan? Är den en webbshop? Vad är det du mest vill ska utmärka sig på hemsidan? Skapa ett sidhuvud för detta högst upp på sidan och ha med en så kallad call-to-action knapp. Denna knapp är den knapp användaren ser först och kommer att antingen ta användaren vidare till destinationen och hjälpa de komma till avslut snabbare—eller så kan de välja att skrolla längre ned på sidan för att få mer information och försöka hitta det de själva söker.
Ett exempel på en bra call-to-action knapp är den här sidan. Just nya, moderna sidor brukar tillämpa dessa knep och de hjälper användaren komma till mål mycket snabbare. När länkad sida besökes så blir man presenterad av en stor huvudrubrik som är omöjlig att missa. Är det det användaren söker? Bra! Knappen nedan hjälper de komma till mål snabbt med just det ändamålet. Söker de något annat? Möjligtvis factoring eller några andra lösningar? Då finns även dessa i huvudmenyn och längre ned på sidan men huvudfokus är just företagslån och detta ändamål avser hemsidan lösa så snabbt som möjligt. Detta sparar alla mycket tid, såväl webmaster som användare och de leder även till fler konverteringar då användarna mycket snabbare kommer till mål och kan bestämma sig för att gå vidare med ett lån eller inte.
Snabbhet
En annan sak som nästan alltid måste vara i fokus är hur pass snabb en hemsida är. Detta rent tekniskt och prestandamässigt. Hur snabbt laddas hemsidan in? Hur fort kan man navigera hemsidan och hur långa är laddningstiderna? Ju snabbare en hemsida är ju bättre är det och här har IT-giganten Google gjort en väldigt intressant och viktig undersökning som citeras väldigt ofta. Google har sen en tid tillbaka undersökt hur olika hemsidor gynnats av att förbättra sina hemsidors prestanda och här hittar du resultaten. Bland annat så höjde Pinterest antalet nyregistrerade användare med hela 15% genom att förbättra hemsidans snabbhet med 75%. Detta är en oerhört stor ökning med något alla kan jobba på. Här behövs inga resurser utan genom att helt enkelt bara förbättra sin hemsidas snabbhet så kommer det direkt gynna en rent ekonomiskt och engagemangsmässigt.
Många andra knep finns dock är ovanstående normer två alla bör ha i åtanke när de tänkt skapa en ny hemsida då båda är enkla att implementera och leder direkt till bättre resultat för en som hemsideägare. De är också två funktioner som nästan alla hemsideägare idag implementerar och något man gör rätt i att implementera själv. Vill man därefter urskilja sig eller avvika från mängden kan man alltid ändra på saker och ting men det är alltid rätt att tänka i dessa banor när man skapar en hemsida för att komma igång på dagens bästa möjliga sätt.