Att tänka på när man designar en sida för en redovisningsbyrå

Designa en bokföringshemsida

När du har blivit anlitad av en redovisningsbyrå för att designa deras hemsida finns det en del saker du måste tänka på för att få fram den bästa hemsidan som möter deras önskemål. I denna artikel kommer du få reda på exempel på vad du ska tänka på när du ska designa hemsidan. En sak som ska noteras är att just dessa exempel inte måste följas. Har du själv egna idéer för hur du själv skapar den bästa hemsidan går det att göra på det sättet också.

Vad är det första du ska göra om du ska designa en hemsida?

Det du ska börja med är att ta reda på vad din klient vill med sin hemsida. Hur vill de att den ska se ut? Har de några speciella önskemål? Det är viktigt att låta klienten bestämma detta då det är deras hemsida som ska dra kunder. Har de en attraktiv och trevlig hemsida med bra information kommer detta att ge fler kunder. Om de däremot låter dig bestämma och låter dig överraska dem kan du göra något eget. Att lyssna på kunden är A och O när man skapar något som är ett beställningsjobb.

Ha regelbunden kontakt med redovisningsbyrån

Även om du har fått klartecken från redovisningsbyrån att göra som du själv känner och vill är det inte fel att ha en regelbunden kontakt med redovisningsbyrån för att få deras tankar och önskningar som kan uppkomma när de väl sett ditt exempel. Kanske har de kommit på nya saker som inte togs upp i början och då kan du infoga idéerna medan du ändå är igång med arbetet. Denna del blir svårare om du redan är klar med arbetet.

Gör research

Om både du och redovisningsfirman är osäkra på vad de vill ha kan du försöka dig på att göra research och ta reda på hur redovisningshemsidan har sett ut sedan de började. Då får du lättare en bild över hur designen har sett ut och vad de har valt att skriva på sin hemsida. Kanske hade de speciella menyer för olika saker som fanns på deras hemsida. En meny kan ha handlat om bokföring i Stockholm och hur man gör när man ska bokföra själv. Kanske stod det också information om hur redovisningsbyrån gör när de bokför.

Gör olika testhemsidor

Det är absolut inget krav men det kommer att hjälpa dig att veta vad din klient vill ha. Det ger även klienten fler valmöjligheter om de känner sig osäkra på vad de vill ha. Arbetet behöver inte nödvändigtvis vara mer än en halv framsida men ska ändå visa designen för hela hemsidan. Redovisningsbyråer vill visa upp att de gör ett bra jobb och vill locka kunder och det är oftast bättre att arbeta lite för mycket med en design än att ha gjort för lite. När ni väl har bestämt tillsammans kan du fortsätta med den valda designen och på så sätt bygga upp en ny hemsida med helt ny design.